Ο άγιος Στέφανος ο Σαββαΐτης, ο υμνογράφος
της αγίας Βαρβάρας, δεν μπορεί να αφήσει ασχολίαστο το γεγονός της γυμνής περιφοράς της στην
πόλη, που συνιστούσε ένα από τα σκληρότερα μαρτύρια της σεμνής παρθένου. Ως άνθρωπος
όμως πίστεως το βλέπει με πνευματικούς οφθαλμούς, βλέπει δηλαδή εκείνα που βρίσκονται
πίσω από το γεγονός. «Λαμπρός άγγελος, σεμνή
Βαρβάρα, σε έντυσε με φωτεινή στολή και σε περιέφερε σαν νύμφη, εσένα που έγινες γυμνή για χάρη του Χριστού. Διότι
μαζί με το φόρεμά σου απεκδύθηκες και τα πάθη σου, σεμνή Βαρβάρα, φτάνοντας σε έκσταση
θείας αλλοίωσης». Έτσι κατά τον ύμνο
της Εκκλησίας μας, η αγία Βαρβάρα ποτέ δεν υπήρξε γυμνή. Την ώρα που οι διώκτες
της σωματικά την γύμνωναν, άγγελος την έντυνε σαν νύμφη και την οδηγούσε στον ουρανό,
ενώ η γύμνωσή της αυτή συνιστούσε και την μεγαλύτερη αγιότητά της, αφού έτσι ξέφευγε
από οποιοδήποτε αμαρτωλό πάθος της. Δεν μπορούμε να μην κάνουμε τη σύγκριση: η ακούσια
γύμνωση της αγίας οδηγούσε στην θεϊκή ένδυσή της, την πλήρωσή της από τη χάρη του Θεού· η εκούσια
γύμνωση πολλών γυναικών στην εποχή μας οδηγεί μάλλον στο αντίθετο αποτέλεσμα: στη
δαιμονική ένδυσή τους, την αιχμαλωσία τους στα δίχτυα του πονηρού, που σημαίνει
βεβαίως την απέκδυσή τους από οποιαδήποτε χάρη του Θεού.