Στόν ἀναστάσιμο κανόνα του ὁ ἅγιος
᾽Ιωάννης Δαμασκηνός ἐπισημαίνει
τή μυστική πραγματικότητα.
῾Καθαρθῶμεν τάς αἰσθήσεις
καί ὀψόμεθα τῷ ἀπροσίτῳ φωτί τῆς ἀναστάσεως Χριστόν
ἐξαστράπτοντα᾽.
Πρέπει νά καθαρίσει
κανείς τίς αἰσθήσεις του γιά νά δεῖ τόν Χριστό νά ἐξαστράπτει μέσα στό ἀπρόσιτο φῶς τῆς ἀναστάσεώς Του. Ἡ ᾽Ανάσταση λοιπόν τοῦ
Χριστοῦ ἀποτελεῖ ἀνάσταση καί τοῦ ἀνθρώπου μέ τήν ἔννοια τῆς μετοχῆς αὐτοῦ στό φῶς τοῦ
ἀναστημένου Χριστοῦ. Δέν πρόκειται γιά
μία θέα ἐξωτερική καί ἐπιφανειακή.
Πρόκειται γιά ἕνωση
τοῦ πιστοῦ μέ τόν ἴδιο τόν Θεό του. Γιά πορεία μέσα στήν προοπτική
τῆς δημιουργίας του: νά γίνει ῾καθ᾽ ὁμοίωσιν᾽ Χριστοῦ!῾
Ὁ
Κύριος δέν μακάρισε ἐκεῖνον πού ξέρει κάτι γιά τόν Θεό - σημειώνει ὁ
ἅγιος Γρηγόριος Νύσσης -, ἀλλά αὐτόν πού ἔχει μέσα του τόν Θεό᾽. ᾽Από τήν ἄποψη αὐτή ἀνάσταση, ὡς νίκη ἀπέναντι
στόν ῾ἔσχατον ἐχθρόν τοῦ
ἀνθρώπου, τόν θάνατον᾽ (Α´Κορ. 15, 26), ἑορτάζει ὁ Χριστιανός πού ἀγωνίζεται νά ζεῖ μέ ἀγάπη στή ζωή του. Ὅπου ἀγάπη, ἐκεῖ
καί κάθαρση ψυχῆς, ἐκεῖ καί Θεός, ἐκεῖ
καί φῶς ἀναστάσεως
Χριστοῦ.
῾᾽Αναστάσεως ἡμέρα…καί ἀλλήλους περιπτυξώμεθα……Συγχωρήσωμεν
πάντα τῇ ἀναστάσει καί οὕτω βοήσωμεν:
Χριστός ἀνέστη ἐκ νεκρῶν…᾽!