Αν η
14η Σεπτεμβρίου αποτελεί την
εορτή της Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, εορτή
κατά την οποία ανθρώπινα χέρια, Πατριαρχικά και Βασιλικά,
ύψωσαν τον Τίμιο Σταυρό, προβάλλοντάς Τον
ως το σύμβολο της χριστιανικής πίστης και ῾το κλείθρον του
Παραδείσου᾽, διότι αποτελεί το σημείο της αναφοράς μας σ᾽
Εκείνον που έχυσε το πανάγιο αίμα Του επάνω Του, η 7η Μαΐου
αποτελεί μία άλλη εορτή Υψώσεώς Του, όχι από ανθρώπινα χέρια
αυτήν τη φορά, αλλά από τα ῾χέρια᾽
του ίδιου του Θεού. Διότι Εκείνος θέλησε,
όταν η χριστιανική πίστη είχε ήδη γίνει αποδεκτή και είχε επεκταθεί,
να φανερώσει τον Σταυρό στον Ουρανό, σαν
μία επέκταση, θα λέγαμε, της φανέρωσής
Του επί Κωνσταντίνου του Μεγάλου, με το γνωστό ῾Εν τούτω νίκα᾽. Η υμνολογία της Εκκλησίας μας προβάλλει το γεγονός και το διατρανώνει
σε όλες τις παραμέτρους του: ῾Σήμερα χαίρεται το θεϊκό πλήθος των πιστών. Διότι
φάνηκε ο Σταυρός στον Ουρανό σε μεγάλη έκταση. Λάμπει ο
αέρας από φως άκτιστο. Φωτίζεται ο αέρας και γίνεται ωραίο
το πρόσωπο της γης. Τραγουδά θεία άσματα η Εκκλησία του
Χριστού. Δείχνει η Εκκλησία τον σεβασμό της, τιμώντας τον θείο και υπερθαύμαστο Σταυρό που την διαφυλάσσει από τον
Ουρανό᾽ (στιχηρό
εσπερινού).