ΤΟ ΓΕΝΕΣΙΟΝ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΚΑΙ
ΒΑΠΤΙΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ
“Ο άγιος Ιωάννης
μαρτυρείται από τον Χριστό ότι είναι υπεράνω όλων των ανθρώπων και περισσότερο
από προφήτης. Είναι αυτός που προσκίρτησε ήδη από τη γαστέρα της μητέρας του
και κήρυξε στους ανθρώπους την παρουσία του Σωτήρα Χριστού και έτρεξε πρώτος
στον Άδη για να ευαγγελιστεί την Ανάστασή Του. Αυτός υπήρξε υιός του αρχιερέα
Ζαχαρία και της στείρας Ελισάβετ που γεννήθηκε από υπόσχεση Θεού. Ο Ιωάννης
έλυσε τη σιωπή του πατέρα του με τη γέννησή του και γέμισε όλον τον κόσμο από
χαρά. Γι᾽ αυτό και οι άγγελοι συναγάλλονται σήμερα με τους ανθρώπους και όλη η
κτίση πληρώθηκε από χαρά και ευφροσύνη. Τελείται δε η σύναξή του στον αγιότατο
ναό του, που βρίσκεται στο Φωράκιο”.
Ἡ
ἑορτή τῆς γεννήσεως τοῦ ἁγίου ᾽Ιωάννου Προδρόμου συνιστᾶ, κατά
τήν ὑμνολογία τῆς ᾽Εκκλησίας μας, ἰδιαίτερα χαρμόσυνο
γεγονός γιά ὅλη τή Δημιουργία: χαίρουν οἱ ἄγγελοι τοῦ Θεοῦ, ὅλος ὁ πιστός στόν
Χριστό κόσμος, ἀλλά ἀκόμη καί ἡ ἴδια ἡ ἄλογη φύση: ῾Γήθεται ἅπασα κτίσις τῷ
σῷ τόκῳ θεϊκῶς᾽ (ωδή ε´). Αἰτία γι᾽ αὐτό εἶναι ὄχι μόνον ὅτι γεννήθηκε ἕνας
ἀκόμη ἄνθρωπος – καί αὐτό κατά τόν Κύριο εἶναι γεγονός χαρᾶς: ῾διά τήν χαράν
ὅτι ἐγεννήθη ἄνθρωπος ἐν τῷ κόσμῳ᾽ εἶπε κάπου - ἀλλά ὅτι γεννήθηκε ἐκεῖνος
πού προετοίμασε τό ἔδαφος γιά τόν ἐρχομό τοῦ Σωτήρα Χριστοῦ, δηλαδή φάνηκε τό
λυχνάρι πρίν ἔρθει τό φῶς, ἦρθε ἡ αὐγή πρίν ἀνατείλει ὁ Ἥλιος, ἀκούστηκε ἡ φωνή
πού φανέρωσε τόν ἴδιο τόν Λόγο. Οἱ ὕμνοι τῆς ᾽Εκκλησίας μας δέν φείδονται ἐπαίνων
καί ἐγκωμίων γιά νά δηλώσουν τή χαρμόσυνη αὐτή πραγματικότητα: ῾ἐγεννήθη φωνή τοῦ Λόγου καί φωτός
Πρόδρομος᾽ (στιχηρό ἑσπερινοῦ),
῾ὁ λύχνος τοῦ φωτός προέρχεται, ἡ αὐγή τοῦ ἡλίου τῆς δικαιοσύνης μηνύει τήν ἔλευσιν,
εἰς ἀνάπλασιν πάντων καί σωτηρίαν τῶν ψυχῶν ἡμῶν᾽ (στιχηρό ἑσπερινοῦ).
῎Ετσι
ἡ γέννηση τοῦ ᾽Ιωάννου τοῦ Προδρόμου ἀφενός ἀποτελεῖ χαρά πού ἀντανακλᾶ τήν ὑπέρμετρη
καί ἄφατη χαρά γιά τόν ἐρχομό στόν κόσμο τοῦ Χριστοῦ, τοῦ ἐνσαρκωθέντος Θεοῦ
μας, ἀφετέρου προβάλλει τό μέγεθος τῆς προσωπικότητας τοῦ ἁγίου ᾽Ιωάννη, ἀφοῦ εἶναι
ὁ μόνος μάλιστα πού δέχτηκε ἀργότερα τόσους ἐπαίνους ἀπό τόν Κύριο καί συνεπῶς
δηλώθηκε μέ τόν πιό πανηγυρικό τρόπο τό ὕψος τῆς ἁγιότητάς του: ῾Οὐδείς ἐν
γεννητοῖς γυναικῶν μείζων τοῦ ᾽Ιωάννου᾽, ῾ὁ μείζων πάντων τῶν προφητῶν
προφήτης, οὗ ἕτερος οὐκ ἔστιν, οὐδέ ἐγήγερται᾽ (στιχηρά ἑσπερινοῦ). Γι᾽ αὐτό
καί ἡ ᾽Εκκλησία μας, στοιχώντας στόν ἴδιο τόν ἀρχηγό της, τόν τοποθέτησε
δεύτερο μετά τήν Παναγία Μητέρα τοῦ Κυρίου, μέ ἰδιαίτερη καθημερινή μνημόνευσή
του μετά ἀπό Αὐτήν καί μέ τή θέση του στό τέμπλο κάθε ναοῦ στά ἀριστερά τοῦ
Κυρίου.
Τό
προφητικό καί προδρομικό του στοιχεῖο δηλώθηκε ἀπό τήν ἀρχή τῆς δράσης του στήν
ἔρημο τοῦ ᾽Ιορδάνου, πρῶτον μέ τό κήρυγμα τῆς μετανοίας καί τό βάπτισμα τῆς μετανοίας
καί δεύτερον μέ τή διαρκή ἀναφορά του στόν ἐρχόμενο Μεσσία. ῾᾽Ιωάννη πανεύφημε,
ἐπειδή ἤσουν ὡς φωνή τοῦ Λόγου, κραύγαζες: Μετανοεῖτε, ἔφτασε τό Βασίλειο τοῦ Οὐρανοῦ.
Γι᾽ αὐτό ἀφοῦ ἑτοίμασες τήν ὁδό τοῦ Κυρίου, ἀναδείχτηκες Πρόδρομος τῆς χάρης
γιά ὅλον τόν κόσμο᾽(῾᾽Ιωάννη πανεύφημε,…ὡς
φωνή τοῦ Λόγου ὑπάρχων ἐκραύγαζες: Μετανοεῖτε, ἤγγικεν οὐρανῶν τό Βασίλειον. Ὅθεν
ἑτοιμάσας τήν ὁδόν τοῦ Κυρίου, τῆς χάριτος Πρόδρομος ἀνεδείχθης τοῖς πέρασιν᾽)
(κάθισμα ὄρθρου). Κι αὐτά τά δύο: ἡ μετάνοια καί ὁ ἐρχομός τοῦ Χριστοῦ, ἦταν ἄμεσα συνδεδεμένα μεταξύ τους, διότι
κανείς δέν μποροῦσε καί δέν μπορεῖ νά πιστέψει στόν Χριστό, ἀποδεχόμενος Αὐτόν ὡς
προσωπικό του λυτρωτή, ἄν δέν μετανοήσει γιά τίς ἁμαρτίες του, μέ ἀλλαγή τοῦ
τρόπου τῆς ζωῆς του καί μέ προσανατολισμό του στό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ἡ γνησιότητα
τῆς δράσης του ἀπό τήν ἄλλη, δηλαδή ὅτι βρίσκεται στό ἔργο αὐτό σταλμένος ἀπό
τόν Θεό, ἐπιβεβαιώθηκε καί ἀπό τό μαρτυρικό τέλος τῆς ζωῆς του, πού ἐπιστέγασε
οὐσιαστικά τήν ὅλη μαρτυρική πορεία του, καί κυρίως ἀπό τά λόγια, ὅπως εἴπαμε,
τοῦ ἴδιου τοῦ Κυρίου, γιά τόν Ὁποῖο πάντοτε τόνιζε ὅτι ῾ἐκεῖνον δεῖ αὐξάνειν,
ἐμέ δέ ἐλαττοῦσθαι᾽. Ἡ μεγαλωσύνη του ἀπό τήν ἄποψη αὐτή φάνηκε καί ἀπό τό
μέγεθος τῆς ταπείνωσής του.
Ἡ
ὑπέρμετρη ἁγιότητά του καί τό καταλυτικό γιά τήν προετοιμασία τοῦ ἐρχομοῦ τοῦ
Χριστοῦ ἔργο του δέν ὀφείλονται μόνο στή χάρη καί τή δύναμη τοῦ Θεοῦ. ῾Ο ᾽Ιωάννης
ἦταν ὁ ἐνεργούμενος ἀπό τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ προφήτης, ἀλλά πού συνήργησε σ᾽ αὐτό
καί ὁ ἴδιος τά μέγιστα, γιά νά ἀναδειχθεῖ στό σημεῖο πού ἔφτασε. Καί ἡ
συνέργειά του ἔγκειτο στήν κατάθεση τῆς θέλησής του στήν ὑπακοή τοῦ θελήματος
τοῦ Θεοῦ. ᾽Αδιάκοπα ὁ ᾽Ιωάννης, ἤδη ἐκ κοιλίας μητρός, ἔθετε τόν ἑαυτό του στήν
ὑπηρεσία τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ, γεγονός πού σημαίνει ὅτι αὐτά πού τοῦ ἔδωσε ὁ Θεός
– τά χαρίσματα τοῦ κατά φύσιν – τά ἐργάστηκε μέ τέτοιον τρόπο διά τῆς ἁγνότητάς
του καί τῆς σωφροσύνης του, ὥστε νά ἀποφύγει ὅ,τι ὁδηγοῦσε στήν ἁμαρτία – τό
λεγόμενο παρά φύσιν – καί νά φτάσει μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ στό μεγαλεῖο τῆς ἐν Θεῷ
παραμονῆς του – σ᾽ αὐτό πού ὀνομάζεται ὑπέρ φύσιν. Κατά τά λόγια μάλιστα
τοῦ δοξαστικοῦ τῶν ἀποστίχων τοῦ ἑσπερινοῦ, ποιήματος τῆς ἁγίας Κασσιανῆς, ῾ἀποδέχτηκε
τήν ὁλοκληρωτική ἁγνότητα καί τή σωφροσύνη, γι᾽ αυτό καί ἐπειδή ἀγωνίστηκε γιά
τό ὑπέρ φύσιν, εἶχε τό κατά φύσιν καί ἀπέφυγε τό παρά φύσιν᾽῾(ἁγνείαν γάρ
παντελῆ καί σωφροσύνην ἀσπασάμενος, εἶχε μέν τό κατά φύσιν, ἔφυγε δέ τό παρά
φύσιν, ὑπέρ φύσιν ἀγωνισάμενος᾽). Αὐτόν λοιπόν ὅλοι οἱ πιστοί, μιμούμενοι
κατά τίς ἀρετές του, ἄς τόν παρακαλοῦμε νά πρεσβεύει γιά ἐμᾶς, γιά νά σωθοῦν οἱ
ψυχές μας.