Ο
άγιος Ιωσήφ ο υμνογράφος προβάλλει το ιερό ζεύγος ως πρότυπο συζυγίας.
Μολονότι δεν μακροχρόνισε η επίγεια σχέση τους, απέκτησε βάθος αιώνιο, γιατί την στήριξαν στον
ζυγό του Κυρίου. Για τον άγιο υμνογράφο η άριστη συζυγία
είναι αυτή που προϋποθέτει την άρση του ζυγού του Κυρίου. Μόνον όταν το ζευγάρι, ο άνδρας και η γυναίκα,
θέσουν ως θεμέλιο της σχέσης και της ζωής τους τον Χριστό,
μπορούμε να πούμε ότι έχουμε σωστή και αρμονική συζυγία,
πράγματι άριστη συζυγία. ῾Συνδεδεμένοι
σαφώς με άριστη συζυγία, σηκώσατε μαζί τον ελαφρότατο ζυγό
του Κυρίου στους αυχένες σας, και έτσι ενωθήκατε με το πλήθος
των μαρτύρων᾽. (῾Συζυγία αρίστη σαφώς συνδούμενοι,
τον ζυγόν του Κυρίου τον ελαφρότατον ήρατε ομού επαυχένιον,
μάρτυρες, και ταις των μαρτύρων συνήφθητε
αγέλαις᾽) (ωδή η´). Αν δεν υπάρχει
ο Χριστός στη συζυγία, τότε έχουν μπει τα θεμέλια της διάλυσης,
ήδη απαρχής της κοινής ζωής. Διότι τι θα
κρατήσει την ενότητα του ζεύγους μέσα σε τόσα προβλήματα και τόσους πειρασμούς ιδίως
της σημερινής εποχής; Χωρίς Χριστό εκείνο που κυριαρχεί
δεν είναι η αγάπη, αλλά ο εγωισμός. Και όπως λέει ένα λαϊκό άσμα, ῾όπου ο εγωισμός,
εκεί κι ο χωρισμός᾽. Οι άγιοι Τιμόθεος
και Μαύρα συνιστούν παράδειγμα ενότητας και συζυγίας. Μακάρι
όλοι οι έγγαμοι κι όλοι που συνάπτουν σχέση με το άλλο φύλο να τους είχαν ως πρότυπο
και κανόνα ζωής. Η ζωή τους ίσως γινόταν από εδώ ένα κομμάτι
Παραδείσου.